"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, February 28, 2012

KURMA AYAM

Alhamdulillah...selamat sudah menyiapkan satu menu bersantan hari nie....menu santan² nie... seminggu sekali jer ada kat rumah nie.....bila time malam..makanan yg berlemak nie dah x brapa nak sangat dah...masak pun sikit jer...cukup 3 ke 4 orng makan....

Meh layan pic dulu :-


ini lah hasilnya....nie antara menu peberet arwah abah....arwah suka sngt makan nie....arwah suka makan bawangnya, ...terkenang pulak kat arwah....Al-fatihah.....

Resepi cra syifa :-
bawang merah*
bwang putih*
halia*
2 cawan santan pekat
sepeket kecik rempah kurma ayam/daging
ayam secukupnya
ubi kentang
bawang besar
Cili merah
garam secukup rasa

Caranya :
1. Dadukan bahan yg bertanda * - nak tumbuk pun x pe. tumiskan dgn minyak masak.
2. Agak naik bau, masukkan rempah kurma yg dah dibancuh air, tumis sampi naik minyak.
3. Masukkan ubi kentang, gaul rata....biarkan sekejap, masukkan ayam...
4. Masukkan air sikit, ttp periuk supaya kentang cpt empuk.
5. Agak² 1/2 empuk, masukkan santan, (kalau pekat sngt, + air) biarkan sehingga kentang betul² empuk, masukkan garam secukup rasa.
6. Masukkan bawang besar yg dipotong empat bersama cili merah. biarkan sehingga bawang masak.
7. Siap..ready to serve....:)

Ok..itu cara sy, mesti orng lain ada cara masing-masing...janji semuanya masak...:)



2 comments:

Irfa said...

senang je kan?
penah buat sekali je dulu..ikut resepi blkng paket kurma tu je ;)

Asyifa Mustaffa said...

Irfa : ha'ah...snang sngt...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...