"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, February 21, 2012

LEPAT PISANG MAK

Lepat pisang mak ?? 
sebabnya fully made by mak...hehe...bkn sy x nak buat, tp mak buat lgi sdap....lagi ada umphhh  !! gitu..., biasalah..air tangan seorng ibu kan...msti sy sbgai anak kata mak sy la yg paling sedap masakannya.....btul tak?? 

sama la mcm anda² di luar sana kan...smua orng, smua nak ngaku yg ibu anda lah tukang masak yg paling hebat...btul ??, mana tidaknya....air tangan sorang ibu itulah yg membesarkan kita dri lahir smpi besar nie...smpi beranak pinak....huh ! emosi lak ptng² yg mendung nie....^__^, biasalah klau citer bab ibu nie kan...

back to de topic, nie lepat weken ari tu balik umh mak....


nie cara mak buat ye :-

bahan-bahan 

* 1 cwn pisang yg dah dilecek.
*1/2 cwn kelapa muda
*3 sudu besar gula - ikut manis pisang,  x perlu gula bnyk ( manis² buah lgi sdap)
*secubit garam
* 2 cwn tepung beras
daun pisang utk membungkus.

cara mak :-

- gaul sebati semua yg bertanda *
- gaul smpi likat. klau adunan agak cair, mak + tpung beras jer...x pakai tpung lain.
- dah siap adunan, boleh lah bungkus dlm daun pisang yg dah dilayurkan ye...
- kukus dalam 20 ke 25 minit.

mak kata, arwah nenek dulu masak lepat pisang guna beras sahaje...arwah rendamkan beras ( x pasti brapa lama), lepas tu tumbuk dgn lesung batu  bagi hancur dan ada yg separuh hancur (dulu x de blender lgi..smua pakai lesung, bukan batu tumbuk tau...lesung batu !)  , mak kata bila makan nnti akan ada rasa beras yg x berapa nak hancur tu, ala-ala ada kcng la dlm lepat tu...tp bukan kcang, ianya beras yg separa hancur...mak kata arwah jer buat sedap...( mmg ler arwah tu kan mak kepada mak sy....kan sy dah kata awal-awal tdi....smua orng kata masakan mak mereka lah antara yg terbaik didunia nie....:) ) ampun mak...x kata mak...tp realitynya begitu....^__^

cam tula ceritanya serba sedikit pasal lepat pisang mak nie.....jgn boring dah lah yer....^__^



3 comments:

rahel said...

Salam,ada org kat uma tak?...hehe..singgah skejap tengok lepat pisang,kot2 bole dapat seketul dua,boleh buat minum petang.

Ummiakid @ lily said...

bestnya lepat pisang. Dah lama x makan. Nanti bolehlah try resepi warisan mak Asyifa ni...TQ dear kongsi resepi..

Asyifa Mustaffa said...

Rahel : singgah2..jgn malu²... :)

Kak.Lily : try la kak..selera sy mcm resepi mak nie jer...simpel n sdap...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...