"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, February 22, 2012

Cucur susu lemak manis

Assalamualaikum, selamat mlam.., n3 malam, nak citer skit pasal "projek" mencucur ptng tadi, cucur yg sngt sdap, anak-anak pun suka.....mmg sdap, rasanya mcm cucur adabi lemak manis yg ready made tu...kalau x pecaya, cubalah sendiri resepi nie. 

tp sy buat x ikut sukatannya, main lebur jer smua....agak² jer la kan...sbb kalau ikut resepinya tu bancuhan tu dpt skit jer...jdi rasanya sy buat ptng tdi dlm 5 ke 4 cwan mcm tu.....bahan² yg lain, sama mengikut resepi tu lah...

ini hasilnya, ada yg bulat, ada yg lonjong ada yg bertangkai.....x perlah..jnji masuk perut..kenyang...alhamdulillah....:)


resepinya sy ambik dari : Kak Fida- My resepi

Bahan-bahan:-

1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 sk baking powder
1/2 sk bicarbonate soda
6 sb susu manis (lebihkan jika suka) ~ susu yg buat air tu..
1/2 cawan susu segar/cair
garam secukup rasa  

Cara-caranya :- 
:
1. Ayak bahan2 kering ke dalam mangkuk.Masukkan susu manis dan tuang susu segar/cair sedikit2 sambil dikacau hingga adunan licin dan sebati.
 2. Goreng cucur dalam minyak yang panas sambil dibalek2kan untuk mendapatkan cucur yang bulat gelembong hingga keperangan... :)
3. Angkat cucur dan hidangkan.
:
senang, mudah dan cepat, x smpi 1/2 jam minum petang punya menu dah siap, kalau nak buat utk bekpes pun sesuaiii la sngt..........:)
:
nak cuba ? silakan..... selamat mencuba.....

HADIAH  PIE MAKER ~ KLIK SINI ~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...