"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Friday, September 27, 2013

Nasi minyak hujan panas dgn ayam panggang rosemary lemon ~ SEDAP !

Assalamualaikum,

Salam ceria...lama dah rasanya x share resepi, jadinya....sebab hari ni jumaat kan....so hari ni nak share resepi nasi minyak yg simpel dan sedap ni...jangan tanya..sebab dah habis....n dah seminggu pun gambar nie terperap dalam kamera.

Buatnya jumaat yg lepas, kena plak hari jumaat tu sy sihat...alhamdulillah dapat sediakan lunch yg simpel dan mudah nie...n sabtu plak ada kenduri di rumah SIL...mmg 2 hari tu...badan agak stabil...dan yg x stabilnya masuk hari ahad...malam tu...dah rasa x selesa...itu yg isnin nak x nak pegi juga spital...n sampai ke hari nie...kesihatan amat lah memuaskan...alhamdulillah....

Berbalik cerita nasi minyak dan ayam ni...buat sebab nak surprise la kengkonon utk besday kakak n ayahnya, awal sehari sebab sabtu kan dah kena g kenduri umh sil tu kan...nak buat kek....kakak ngan ayahnya bukan penggemar kek....baik masak nasi...semua makan..!

Untuk 2 resepi ni kan, dua2 sy angkut resepinya dari Dapur Mamasya, thx mama....:)


Ayam panggang ni...ntah da masuk kali keberapa sy buat x ingat dah...sebab anak2 suka...siap bole ratah2 lagi...resepinya bole tgk SINI. Kali ni, sayur nya cuma letak karot...n penambahan....ada sos black paper...

Sos tu ~ ambik air lebihan ayam yg dipanggang, campur dgn susu cair skit, letak sos lada hitam, letak juga dalam 1 sudu tpung jagung utk bagi pekat ~ agak2 la ye.

nasi yg agak malu2 utk diwarnakan ....hehehe...

Dan nasi nie resepinya :-sy x guna beras basmathi pun...guna beras biasa je..:D

Nasi minyak hujan panas 
Sumber; MakYong @ Myresepi 

Bahan-bahan ( 5 orang ) 

4 cawan beras basmati 
5 cawan air - letak lebih air sesuaikan dg beras 
2 kiub ayam - letak 1 sj 
2 helai daun pandan 
pewarna merah, kuning dan hijau 
[bahan tumis] 
1/2 inci halia 
2 ulas bawang putih 
1/2 biji bawang besar 
2 sudu besar minyak masak 
1 sudu besar minyak sapi- letak 1 1/2 sb 
1 batang kulit kayu manis 
2 kuntum bunga lawang 
3 kuntum bunga cengkih 
3 biji buah pelaga 
[bahan hias] 
bawang goreng , kismis 

Cara-cara 

Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan. 
Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang 
Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi 
Masukkan beras dan gaul rata. 
Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan. 
Masaklah nasi sehingga masak 
Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu. 
Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka 

Nota dapurmamasya; 

Lepas tumis, mama masukkan dulu beras...kacau rata barulah masukkan air, kiub dan daun pandan.utk pewarna, campurkan 1 sk warna dg sedikit air . 

Nasi yg sangat simpel dan sedap...lenkali bole buat lagi......thx mamasya...:)


12 comments:

mala said...

ayam panggang rosemary mmg sedap.

Bbwana adienia said...

menggiurkan betul la ayam panggang tu kak..

Kakzakie said...

Padanan yg mantap itu yg membuka selera seisi keluarga Syifa:)

Gee® said...

Syedapnyaaaa....

Qhaifa Nur said...

suka nasi tu cantik...
ayam sedapnya...

ZalinZalina said...

Kalau kak ina buat nasi tu bubuh kaler pink aje..he he..

tun_telani said...

dh lama x buat nasi minyak.. dulu2 kalau nasi perasa2 ni cuma tau nasi minyak, nasi tomato dan nasi ayam. skrg mcm2 jenis nasi dh ada, jd queue utk masak nasi tu panjang betul. hihi

(Lizz) http://haslizalizz.com/ said...

ermmm sedapnyer...nak try la...ayam panggan rosemerry tu telan ailio nengok tu...

Mamasya said...

Aslmkum Syifa

sama2 Syifa. Nasi minyak dan ayam panggang rosemary ...kedua2nya mmg sedap..

mama sara nur said...

assalam Syifa
padanan yg sedappp he heee nak ayam rosemary dulu sblm nasi he hee

hainom OKje said...

Tapi memang nampak sedap ayam rosmery tu Am... teringin nak mencubalah !

Kesuma Angsana said...

walla wei sedap betul tu !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...