"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, April 16, 2012

Alfatihah untuk ibubapa sebagai pembuka rezeki


Alfatihah untuk ibubapa sebagai pembuka rezeki

kita adakalanya susah sgt nak masuk, mungkin salah satu sebabnya kita tidak ingat kepada kedua ibubapa kita.Kalau pun kita tak dapat balik ke kampung menjenguk mereka selalu, selalu2lah sedekahkan Al fatihah buat mereka. Bukan susah sgt pun..dan doalah moga mereka sihat dan panjang umur. Doa anak2 tu tanda kita mengingati mereka. Moga tenang hati mereka tiap kali merindu kita anak2 ni.

Dato ’ Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata..... .

” setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada ) ” .......... Nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi

” Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan DOA kepada kedua orang tua nya dalam sehari ”

Huraian hadith: 

- jangan sesekali meninggalkan DOA kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun Ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan Dan bayangkan wajah kedua orang tua Kita , termasuk guru2 Kita Dan mereka yang banyak menolong Kita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya: 

- Bagi yang berniaga, tak perlu Ada ilmu pelaris..... . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa Kita setiap Hari
- Rezeki bukan sahaja berupa Wang ringgit, tetapi segala nikmat yang Kita dapat dari Allah (e.g. Makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..) InsyaAllah
Berusaha Dan bertawakal.. ...insyallah , rezeki itu bukan kerana Ada sijil SPM,
(kata Azmil Mustapha)... ..Mari Kita Cuba … .Allahhuakhbar. ..



5 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

TQ for sharing this :)

Tina Othman said...

perisian yg sangat bagus, insyaallah lepas ni nak amalkan lah tiap pagi, time subuh boleh kot kan, sedekahkan alfatihah, moga2 pintu rezeki lg luas terbuka =)

Asyifa Mustaffa said...

Mrs Eady : ur wlcme dear...

Tina : tq...bole saje...sy pun mmg amalkan lepas solat subuh...lepas kita berdoa tu kan...insyallah mudah mudahan rezeki sntia tdk putus....

affriena said...

entri yang bermakna....nak amalkan la.. :)

Asyifa Mustaffa said...

affriena : tq...amalkanla...moga dpt manfaatnya...insyallah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...