"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, April 19, 2012

Bingka Roti berjagung

As salam....menu di petang hari ini...petang tadi la.... x lama membuatnya... senang, mudah, pantas... dan hasilnya.... alhamdulillah sedap...!  x terlalu manis... ngam je rasanya.... ini bingka roti ye... bukan puding roti..sebab ada campuran tepung dalamnya... ianya lagi padat...! 

meh layan kejadian bingka nie... sy sertakan resepinya sekali... mana tau ada yg nak mencubanya kan.. 


ha...tu nampak kan jagungnya... kalau x letak.. rasanya.....macam bingka juga... mcm biasa...cuma x de gigitan jagung je..itu je bezanya..... 

 
resepi dibawah nie ye...x tau nak tulis apa dah..malam nie ngantuk rasanya...sepanjang hari ni x rehat lansung...! letih !! .... pada sis yg share resepi nie...tq ye...

Sumber resepi : Naz Rinn Chan
resepi asal : Chef Azimah Mansor

Bahan-bahan:

3 biji telur
150gm gula castor
100gm mentega (dicairkan)
1/2 tsp garam halus
300gm roti
200gm tepung gandum
1 liter santan (atau 1 liter susu segar atau 500ml santan + 500ml susu segar)
200gm jagung krim dlm tin

Cara-cara:

1. Pukul sebati telur dan gula. Masukkan mentega cair, diikuti santan atau susu segar, tepung gandum dan garam halus.
2. Carik-carikkan roti dan masukkan dalam adunan tadi. Rendam selama 15min-20min.
3. Masukkan jagung krim dan kacau sebati.
4. Sapukan mentega pada loyang bingka dan alaskan dasarnya dengan kertas kek.
( Guna loyang biasa pun boleh
)
5. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180 darj celcius selama lebih-kurang sejam.


camtu jer resepinya..... nak mencuba ? silakan.......

selamat malam......semoga bertemu di alam maya ni esok hari.....insyallah........

Assalamualaikum.............. ^__^


3 comments:

Rohah said...

salam,
sedapnye dapat makan bingka..

Asyifa Mustaffa said...

W'salam kak,
sebarang jenis bingka...kalau dah namanya bingka...sy mmg suka kak...sdap...hehe...

cenderahati-perkahwinan said...

binga versi update ni.
siap tambah jagung tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...