"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Sunday, April 22, 2012

Sarapan Ubi kayu rebus....

Assalamualaikum....selamat pagi.....salam ceria dihujung minggu nie. Sarapan apa hari nie ? alhamdulillah....hari nie my bekpes Ubi kayu rebus...sedap !! lama x makan....., sebab tu la sedap...kalau hari² dok telan ubi kayu nie...tu dah dikira lain dah tu....

Teringat arwah nenek pernah cerita,  zaman jepun dulu..ubi rebus nie la makanan utama arwah nak membesarkan anak² ( termasuk ler mak sy)......, skrng nie..mcm dah payah pulak nak mendapatnya...., tu pun semalam nasib ada orng tu menjual sayur² kg...makanya terselit la ubi kayu nie....kalau nak mencari di pasar pun...mcm ssh sikit...kadang ada yg dah tua...so dia mcm keras skit la...

Sy suka makan ubi nie cicah dengan kelapa muda....dan x berapa minat bila dicicah dengan sambal bilis tu...selera masing² la kan....ada orng yg suka....dan ada yg x suka...., 

Cicah dengan kelapa parut tu..tambahkan la sikit garam dan gula......di + pulak minum dengan kopi-o....wah....terasa lagi kat tekak keenakannya.....hehe....


Senang la sngt menghasilkannya.....caranya :-

Ubi kayu - buang kulitnya, bersihkan....rebus dengan air ( agak-agak) sehingga empuk. letakkan sedikit garam.

* kelapa parut - pastikan kelapa muda ye....baru rasa lemaknya.
* garam sedikit
* gula sedikit.

gaul rata bahan yg bertanda *, letakkan garam dan gula secukup rasa....

mudahkan...? apa salahnya tukar menu sarapan....nie asyiknya nasi lemak, mee goreng ler.....nasi goreng la....hari² camtu........jemu juga.........tekak sy la....tekak orng lain x tau la pulak....hehe..


2 comments:

dapurmerahibu said...

salam asyifa,wah ubi rebus...smlm tgk kak amie, hari ni asyifa.nak cari juga lah ubi esok...lamanya tak mkn...dh rasa ujung2 lidah dh ni...

Asyifa Mustaffa said...

W'salam kak, hehe........cari kak jgn x cri..
.......sebab dah lama x makan ler nie jdi kemaruk sngt nie.....hehe....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...