"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Thursday, April 19, 2012

Kimchi

Nie semua gara² dok layan citer korea terlebih sangat....! smpai ke bab makanannya pun terasa ingin benar tekak nie nak rasa... apa istemewanya Kimchi tu...sedap sangat ke ? cerita korea tu, maknya berniaga kimchi secara sambilan...last-last jadi manager kat restoren mkanan yg besar la...sbbnya maknya pndai sngt masak kimchi tu...itu antara plot ceritanya la... 

Ini lah rupanya kimchi tu ye.


Ini antara petikan yg sy jumpa tentang kimchi :-

Mungkinkah amalan memakan kimchi setiap hari menjadi rahsia sihat dan awet muda serta tubuh langsing orang Korea terutama wanitanya?
Menurut Lee Jung Hee, tenaga pengajar di institut itu, asid laktik dalam sayuran jeruk pedas kimchi merupakan ‘bakteria baik’ mengandungi pelbagai khasiat yang mampu menghalang kanser dan mengelakkan kegemukan atau obesiti.
Sehingga kini belum ada bukti yang mengaitkan amalan memakan kimchi dengan penawar kanser, namun asid laktik yang terhasil daripada proses fermentasi memang diakui baik untuk diet.
Tidak dapat dinafikan, kimchi yang bahan-bahannya terdiri daripada pelbagai jenis sayuran mengandungi kadar serat yang tinggi selain rendah kalori.
Kimchi dari wilayah mana sekali pun hampir pasti ramuannya mengandungi bawang, halia dan lada yang memberi tambahan zat dan vitamin.
Orang Korea percaya amalan memakan kimchi menjauhkan mereka daripada jangkiti selesema babi (H1N1) dan burung. ~ sumber : SINI 

  

Sy pun try ler mencari resepinya...kat sini , tp caranya saje yg ada... cara membuat bahan nak menyalutnya nya tu...camne pulak...? x de la.......

Nak beli yg dah siap jual kat pasaraya tu.....halal ke ?? x diyakini la..walaupun ada tanda halal.... 

Bilakah agaknya tekak nie dapat menjerumuskan kimchi ?? wait n see....insyallah one fine day...

 

10 comments:

Ummiakid @ lily said...

nanti dh tahu cara buat...info akak ye...tingin gak nak cuba...

Asyifa Mustaffa said...

tengah mencari kak resepinya...:)

zila 4ever said...

salam
makanan korea erkk..wahhhh nampak selera..:)

Asyifa Mustaffa said...

Sis Zila : ha'ah..nie makanan yg pling terkenal di korea..

Rohah said...

Salam Asyifa,prnah dengar, tapi belum pernah makan..sedap ye?..

Asyifa Mustaffa said...

W'salam Kak Rohah...sy x penah makan...teringin nak rasa mcm mana rasanya...hehe..

Irfa said...

baru je tulis pasal ni jugak..teringin nak tru kimchi dan bibimbap gara2 terpengaruh ngan citer korea.citer mak dia pandai buat kimchi tu?tajuk dia stay with me,my love

Asyifa Mustaffa said...

Irfa : yes...stay with me my love...^__^

duk teringat kat Sun ah mak nya Mi sol ler nie..hapy ending punya citer...hehe...

kimchi, kimbab...kek beras....ada ke yh halalnya ??

kakna said...

kakna pun suka tengok gambar korea.selalu ada je.. slot dia orang makan mi pun mesti kena ada kimci.lagi satu mee sos tu.terasa teringin juga nak tahu resepinya.

Asyifa Mustaffa said...

Kakna : sbb tu la gaknya orng korea kurang peratusan yg obes kan kak...mereka jga makan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...