"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Monday, April 30, 2012

Tomyam putih

Pagi tadi kan dah tercerita pasal paket tomyam putih yg nak ditry tu kan...inilah rupanya....rasanya masih sama seperti tomyam, ........dah nama pun tomyam..! abih...x kan nak rasa kari pulak kot....keh3....


Simpel saje ! x bnyak sngt bahan² nya....bila bnyk sngt bahan dlm tu... ada yg x brapa nak makan... jadinya...bahan yg di dalam tu adalah sprti bawah nie saje...



yg terdiri drpd, tomato, bunga kobis, karot, btng saderi......yg terselit tepi tu...tu bende wajib...cili api !! kasi ada rasa pedas skit....tu pun x brapa nak pedas la...sian kat anak² ... wlaupun diorng mkn je pedas nie...tp sbb kecik lagi kan...x elok le utk kesihatan mereka.......

Cara sy buat  (tp kat blakang peket tu ada je arahannya....tp cam x best la pulak....nak gak buat sndiri punya...)  masukkan ayam, (bwang merah+ bwang putih+ halia) tumbuk kasi lumat , serai yg dititik + air , rebus skali semua hingga ayam agak² masak.

dah agak masak, masukkan la sayuran yg agak lambat empuknya, pastu dah agak empuk, masukkan la mcm daum limau purut, n tomato tdi...nak perahkan sikit air asam limau pun bole...tp sy x kuat masam....jdinya masuk tomato pun dah dikira orite !!

lastly, jgn lupa masuk garam...nnti tawar x sedap...!, ok...simpel kan....? 

selamat menjamu selera...........


3 comments:

ijayuji said...

Salam asyifa, akak paling suke menu2 yg ada kuah gini :D kalau mkn tak tercekik ehehehe... hirup kuah tom yum pedas2 masam pastu panas2 mmg best sgt2, letak sayur byk2 sedap kan, akak mg suke sayur :D

Rohah said...

salam syifa,
segar ni dapat hirup2 kuah...tak payah makan nasi pun tak pe..

ogyep yummy mellow said...

salam syifa,

baru dapat berjalan ke sini... anak2 suka tomyam. Tapi x pernah cuba buat yg putih... boleh cuba nanti.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...