"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Wednesday, March 21, 2012

Bubur Jagung

Assalamualikum...salam sejahtera...alhamdulillah masih diberi nafas lagi utk setakat nie.....hari nie nak share kan satu resepi lagi...bubur jagung....sedap...alhamdulillah....sbbnya nak abiskan jagung mak bgi ari tu..biasala klau blik jer dri kg...mcm² ler mak suh angkut bwak balik...nak x nak bawa jer la....nnti kcik pulak hatinya...x baik kan..berdosa !...bwak balik pun...ada gak bende nak dimakan....nak direbus cmtu jer...bebudak nie dah selalu makan....last² ....ini lah hasilnya.....bubur jagung....:)



ini daripada 3 tongkol jagung jer..dpt la bnyk ini....kiranya 1 periuk kcik jer...ckup utk makan 5 orng.....nak resepinya..sy share la kat sini, sebetulnya sy x brapa ikut pun resepi nie....tp ianya sbgai pnduan sahaja....sbb rasanya santan sy mcm lebih skit...sbb nak lebihkan kuah...terpulang masing² punya citarasa la kan...tang manisnya tu sy pakai senduk kecik skit...tp resepi pakai sudu..mmg x ckup manis tu....bubur sedap kalau manis-manis buah gitu...! tp ikut jerlah mana yg sedap kan..terpulang....

Sumber resepi : My resepi - oleh: junjs11 Bubur Jagung

Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 4 tongkol/batang jagung manis-diambil isinya
  • 5-6 sudu besar gula (ikut manis)
  • 1 mangkuk kecil santan pekat
  • 1- 1 1/2 mangkuk kecil air
  • 2 helai daun pandan disimpul
  • 1/4sudu teh garam (optional)
  • segenggam sagu dibilas dan toskan(optional)

Cara-cara

  1. Isi jagung dibersihkan dan direbus dengan air lebih kurang 8-10 min. (jagung ni cepat masak)
  2. Kemudian masukkan gula, santan, daun pandan, garam dan sagu. Biar mendidih dan masak.

Ok, pada yg nak mencuba silakan..., taip secepat yg mngkin ni ssb nak kuar...hehehe.....ada urusan di lua daaaaa................


6 comments:

Tina Othman said...

wah sedapnya, teringat bulan puasa hehe sebab selalu bubur ni byk time bulan puasa

Asyifa Mustaffa said...

ye x ye juga...hehe...

fatin amalina husna said...

sis..nak lagi sedap letak gandum..husna dah pernah try..

Asyifa Mustaffa said...

fatin : ye ke...tq , bole cuba gak lenkali nie...

zila said...

betul la..ingat time2 puasa..sedapnya.;)

Asyifa Mustaffa said...

zila : tq sudi jengah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...