"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." ~ Khalifah Abdul Malik Marwan

Tuesday, March 6, 2012

Puteri Ayu ke Seri Ayu ?

Assalamualaikum, selamat pagi n salam sejahtera....x nak citer panjang lebar....meh tengok resepi yg baru dicuba, n 1st time u i buat nie.....alhamdulillah menjadi....hadif kata mcm kuih beli......mmg ler, ..sbb pakai acuan, ..nmpk la kmasnya...cuba buat pakai tngan...konpem ada yg x sama saiz mcm buat pau aritu....hehe...

sebelum sy share resepi yg sedap tu..meh layan gambor dulu yek...:)


Ayu² belaka smuanya....mmg padan ler dgn namanya puteri ayu....


fresh ! baru kuar dri kukusan....gebus gebas gitu !! mmg resepi terbaik....


jemput smua...jemput cuci mata ye....^__^

Ok, cukup ye tgk gambar tu... nak ? nak resepi boleh ler.... meh sini ambik resepi dari Kak.Ros nie...pas tu try buat ler... bru la tau camne rasanya.... kalau malas nak buat kan... pas tu teringin gak kan...senang citer..p beli jer....lagi mudah... x yah susah² ... tp kat sy la kan...bila kita buat nie... pastu menjadi...anak² tengok kan...dan diaorng ckp "Ibu...mcm kuih ayah beli la....." apa perasaan anda ?? bangga kan? bangga la sy,....cumanya kebanggan pada anak²  jer la......mmg x leh lawan la dgn chef amatur dan blogger² masakan yg hebat smua tu......biarlah sekadar hebat masak depan anak² jer....hehe....... apa suda melalut pnjang lebar nie....

Ok, kak.Ros, tq sudi share resepi nie, sy ambik ye kak... share kat sini...^__^

sumber resepi : Bukan Sekadar Masakan


Bahan-bahan ( 25 - 30 biji )

2 biji telur
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan * syifa pakai 1/2 pati santan + 1/2 air
1 sudukecil ovellete
1 sudukecil perisa pandan
pewarna hijau
kelapa putin + dgn sikit tepung gandum dan garam
( ros tambahkan 1 sudu kecil baking powder dan ayak bersama tepung gandum)

Cara-cara

1. pukul gula dan telur hingga kembang, masukkan ovellete dan pukul lg.
2. masukkan tepung, santan, perisa pandan dan pewarna, pukul lg hingga sebati
3. isikan kelapa putih dlm acuan, tekan sikit supaya mampat, tuangkann adunan dan kukus lebih kurang 7 minit.

Nota tambahan untuk menghasilkan puteri ayu yang gebu lembut.- ros@jintanmanis.com

-langkah yang paling penting masa pukul telur tu, ros pukul dulu telur hingga berbuih, baru ros masukkan gula, dan pukul lagi sampai betul-betul kembang, kemudian baru ros masukkan ovellete, bila masukkan ovalette tu pukul lagi sehingga ovelette tidak kelihtan dalam adunan, dan akhirnya baru masukkan bahan-bahan yan lain.

*Petua bagi puteri ayu senang dikeluarkan dari acuan- ros@jintanmanis

1. pastikan acuan di sapu dengan minyak terlebih dahulu.
2. Pilih acuan yang tinggi sedikit dan permukaan dalam acuan puteri ayu berkilat, supaya senang dikeluarkan nanti. ( ros ade dua jenis acuan puteri ayu yang dalam nye tak berkilat dan yang berkilat, ternyata acuan yang dalamnye berkilat lebih senang digunakan).
3. Pastikan kelapa tu dimampatkan betul-betul ke dasar acuan, setelah siap dikukus terus keluarkan puteri ayu perlahan-lahan dari acuan.

pada anda yg nak mencuba...silakan....selamat mencuba...............

8 comments:

umi aiz said...

kegemaran aiz ni..pagi2 mst suh blikn kueh ni..

Tina Othman said...

cantiknya, saya pun suka cuma malas sangat nak tekan kelapa tu bg padat

Asyifa Mustaffa said...

Umi Aiz : anak² sy pun suka juga...:)

Tina : ituler kan....tang tu mmg leceh skit....

zila4ever said...

salam kenal..warna yang cantik..insallah nak cuba jgk..;)

Asyifa Mustaffa said...

Zila : silakan cuba..x rugi punya...:)

ummiakid-lily said...

cantek putri ayu tu syifa....secantek namanya...akak suka kueh ni...cuma malas nak buat...

Asyifa Mustaffa said...

mekasih k.lily....:)

Azie said...

Aduhaaai cantiknyer warna hijau tu. posing pun cantik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...